Imagem e afro-baianidade: indicadores de pertencimento entre estudantes do Curso de Áudio e Vídeo do ICEIA
Keywords:
Afro-Bahianity, Belonging, ImageAbstract
mage and Afro-Bahianity covers the construction of knowledge based on elements indicative of belonging among students of the ICEIA Audio and Video Course by visually investigating traces of the way of perceiving Afro-Bahians in the space defined by the school environment. The idea of reflecting on the other and, in this way, being able to identify him, is supported by Sodré's (1988) discussions regarding culture based on man's relationship with his reality and in this context he analyzes aspects of formation Brazilian society and its cultures, in particular Afro-Brazilian, in which Afro-Bahian culture is inserted. In the sense of image described by Abbagnano (1982) as a mirror that identifies something or someone. The perception of how ICEIA PAV students perceive themselves and are perceived as citizens born and residing in Salvador in contemporary times, initially, comes from a videographic production based on the first attempt to approach the aforementioned public after previous observations. Subsequently, the photographic image acts as a mediator in the relationship with the participants, in the search for traces of Afro-Bahian belonging. The perception of belonging among self-declared Afro-Bahian participants based on their speeches indicated elements of belonging within the categories: image, culture, memory and identity.
Downloads
References
ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de filosofia. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1982.
ALEGRE, Maria Sylvia Porto. Reflexões sobre iconografia etnográfica: por uma
hermenêutica visual. In: FELDMAN-BIANCO, Bela; LEITE, Míriam Lifchitz Moreira.
Desafios da Imagem. Marília: Papirus, 1998.
BONZATTO, Eduardo Antônio. Algumas cidades da África contemporânea: rituais e
experiências no bifronte tradição versus modernidade. Cordis: Revista Eletrônica De
História
Social
Da
Cidade,
n.
,
p.
https://revistas.pucsp.br/index.php/cordis/article/view/9513. Acesso em: 20 de
junho de 2024.
-14,
Página285
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Identidade e etnia. São Paulo. Editora Brasiliense, 1986.
CASTRO, Janio Roque Barros de. As questões identitárias e as especificidades
culturais da Bahia expressas na literatura e na musicalidade: um olhar geográfico.
Geotextos, v.10, n.1, p. 105-126, jul. 2014.
COLLIER JÚNIOR, John. Antropologia Visual: a fotografia como método de pesquisa.
Colecção: Antropologia e Sociologia. Pedagógica e Universitária, E.P.U, 1973.
CRAVO NETO, Mario. Fotografia Profissional: Fotografia Sutil da Arte Religiosa de
Mário Cravo Neto. (parte 3). jan, 2020. https://www.cravoneto.com.br. Acesso em:
de novembro de 2021.
DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. Tradução de Marina
Appenzeller. Campinas: Papirus,1993.
DURAND, Gilbert. O imaginário: ensaio acerca das ciências e da filosofia da
imagem. Tradução de Renée Levié. Rio de Janeiro: DIFEL, 1998.
FERREIRA, Edson Dias. Fé e Festa nos Janeiros da Bahia. 2004. Tese (Doutorado) –
Curso- Ciências Sociais, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo,
FERREIRA, Edson. Desenho Fotografia e Cultura na Era da Informática. TRINCHÃO,
Maria Gláucia Costa (org.). Coletânea Desenho e Visualidades. Salvador: EDUFBA;
Feira de Santana: UEFS, 2015, p. 39-50.
FERREIRA, Edson Dias. Desenho Conhecimento: em direção à construção de sua
epistemologia. In: PACHECO, Lílian Miranda Bastos; TRINCHÃO, Gláucia Maria
Costa. Tempo de cultura e linguagem: reflexões sobre a área do conhecimento do
desenho e algumas implicações. Salvador: EDUFBA, 2017.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Tradução de Fanny Wrobel. Rio de
Janeiro: Jorge Zarah, 1978.
GOMES, Nilma Lino. Educação, identidade Negra e Formação de Professores/as:
Um Olhar sobre o corpo negro e o cabelo crespo. Educação e Pesquisa, São Paulo,
v. 29, n. 1, p. 167-182, jan./jun./2003.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2004.
HALL, Stuart. Da Diáspora: e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora da UFMG,
JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. Tradução de Marina Appenzeller.
Campinas- SP: Papirus, 1996.
MENEZES, Ulpiano Bezerra. Fontes visuais, cultura visual, História visual. Balanço
provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História, v. 23, nº 45, p. 11-36,
jul. 2003.
Página286
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social: teoria, método e
criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 1994.
MORIN, Edgar. O enigma do homem. Tradução de Fernando Castro Ferro. 2.ed. Rio
de Janeiro: Zahar, 1979.
NEGREIROS, Luis Vidal Gomes. Desenhismo. Santa Maria, Rio Grande do Sul: Editora
da UFSM, 1996.
Obras de Carybé. https://www.unifor.br/-/obras-de-hector-carybe-da-fundacao
edson-queiroz-sao-objeto-de-estudo-de-pesquisadora-da-ufrj.
PINHO, Vilma Aparecida de; SILVA, Maria Madalena Silva da. Iolanda Oliveira
:trajetória, concepções e contribuições para uma educação antirracista na
sociedade brasileira. Revista de Educação Pública, v. 31, p. 1–19, jan/dez., 2022.
POLLAK, Michael. Memória e Identidade Social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro,
v. 5, n. 10, p. 200-212, 1992.
SODRÉ, Muniz. A verdade seduzida: por um conceito de cultura no Brasil. 2 ed.
Francisco Alves Editora S.A: Rio de Janeiro,1988.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 ODEERE

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format; Adapt - remix, transform, and build from the material for any purpose, even commercially. This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license.
Under the following terms:
Attribution - You must appropriately give credit, provide a link to the license, and indicate if any changes have been made. You may do so in any reasonable way, but not in a way that suggests that you or your use is endorsed by the licensor.
There are no additional restrictions - You cannot apply legal terms or technological measures that legally restrict others to make any use permitted by the license.