Imagem e afro-baianidade: indicadores de pertencimento entre estudantes do Curso de Áudio e Vídeo do ICEIA

Authors

Keywords:

Afro-Bahianity, Belonging, Image

Abstract

mage and Afro-Bahianity covers the construction of knowledge based on elements indicative of belonging among students of the ICEIA Audio and Video Course by visually investigating traces of the way of perceiving Afro-Bahians in the space defined by the school environment. The idea of reflecting on the other and, in this way, being able to identify him, is supported by Sodré's (1988) discussions regarding culture based on man's relationship with his reality and in this context he analyzes aspects of formation Brazilian society and its cultures, in particular Afro-Brazilian, in which Afro-Bahian culture is inserted. In the sense of image described by Abbagnano (1982) as a mirror that identifies something or someone. The perception of how ICEIA PAV students perceive themselves and are perceived as citizens born and residing in Salvador in contemporary times, initially, comes from a videographic production based on the first attempt to approach the aforementioned public after previous observations. Subsequently, the photographic image acts as a mediator in the relationship with the participants, in the search for traces of Afro-Bahian belonging. The perception of belonging among self-declared Afro-Bahian participants based on their speeches indicated elements of belonging within the categories: image, culture, memory and identity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de filosofia. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1982.

ALEGRE, Maria Sylvia Porto. Reflexões sobre iconografia etnográfica: por uma

hermenêutica visual. In: FELDMAN-BIANCO, Bela; LEITE, Míriam Lifchitz Moreira.

Desafios da Imagem. Marília: Papirus, 1998.

BONZATTO, Eduardo Antônio. Algumas cidades da África contemporânea: rituais e

experiências no bifronte tradição versus modernidade. Cordis: Revista Eletrônica De

História

Social

Da

Cidade,

n.

,

p.

https://revistas.pucsp.br/index.php/cordis/article/view/9513. Acesso em: 20 de

junho de 2024.

-14,

Página285

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Identidade e etnia. São Paulo. Editora Brasiliense, 1986.

CASTRO, Janio Roque Barros de. As questões identitárias e as especificidades

culturais da Bahia expressas na literatura e na musicalidade: um olhar geográfico.

Geotextos, v.10, n.1, p. 105-126, jul. 2014.

COLLIER JÚNIOR, John. Antropologia Visual: a fotografia como método de pesquisa.

Colecção: Antropologia e Sociologia. Pedagógica e Universitária, E.P.U, 1973.

CRAVO NETO, Mario. Fotografia Profissional: Fotografia Sutil da Arte Religiosa de

Mário Cravo Neto. (parte 3). jan, 2020. https://www.cravoneto.com.br. Acesso em:

de novembro de 2021.

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. Tradução de Marina

Appenzeller. Campinas: Papirus,1993.

DURAND, Gilbert. O imaginário: ensaio acerca das ciências e da filosofia da

imagem. Tradução de Renée Levié. Rio de Janeiro: DIFEL, 1998.

FERREIRA, Edson Dias. Fé e Festa nos Janeiros da Bahia. 2004. Tese (Doutorado) –

Curso- Ciências Sociais, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo,

FERREIRA, Edson. Desenho Fotografia e Cultura na Era da Informática. TRINCHÃO,

Maria Gláucia Costa (org.). Coletânea Desenho e Visualidades. Salvador: EDUFBA;

Feira de Santana: UEFS, 2015, p. 39-50.

FERREIRA, Edson Dias. Desenho Conhecimento: em direção à construção de sua

epistemologia. In: PACHECO, Lílian Miranda Bastos; TRINCHÃO, Gláucia Maria

Costa. Tempo de cultura e linguagem: reflexões sobre a área do conhecimento do

desenho e algumas implicações. Salvador: EDUFBA, 2017.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Tradução de Fanny Wrobel. Rio de

Janeiro: Jorge Zarah, 1978.

GOMES, Nilma Lino. Educação, identidade Negra e Formação de Professores/as:

Um Olhar sobre o corpo negro e o cabelo crespo. Educação e Pesquisa, São Paulo,

v. 29, n. 1, p. 167-182, jan./jun./2003.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2004.

HALL, Stuart. Da Diáspora: e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora da UFMG,

JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. Tradução de Marina Appenzeller.

Campinas- SP: Papirus, 1996.

MENEZES, Ulpiano Bezerra. Fontes visuais, cultura visual, História visual. Balanço

provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História, v. 23, nº 45, p. 11-36,

jul. 2003.

Página286

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social: teoria, método e

criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 1994.

MORIN, Edgar. O enigma do homem. Tradução de Fernando Castro Ferro. 2.ed. Rio

de Janeiro: Zahar, 1979.

NEGREIROS, Luis Vidal Gomes. Desenhismo. Santa Maria, Rio Grande do Sul: Editora

da UFSM, 1996.

Obras de Carybé. https://www.unifor.br/-/obras-de-hector-carybe-da-fundacao

edson-queiroz-sao-objeto-de-estudo-de-pesquisadora-da-ufrj.

PINHO, Vilma Aparecida de; SILVA, Maria Madalena Silva da. Iolanda Oliveira

:trajetória, concepções e contribuições para uma educação antirracista na

sociedade brasileira. Revista de Educação Pública, v. 31, p. 1–19, jan/dez., 2022.

POLLAK, Michael. Memória e Identidade Social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro,

v. 5, n. 10, p. 200-212, 1992.

SODRÉ, Muniz. A verdade seduzida: por um conceito de cultura no Brasil. 2 ed.

Francisco Alves Editora S.A: Rio de Janeiro,1988.

Published

2024-08-31